Jak připravit data pro tisk?

Zde naleznete ty nejdůležitější parametry, které musejí vaše tisková data splňovat, aby byly vytištěny v co nejvyšší možné kvalitě. Mrkněte na ukázku níže, stáhněte si vzorové tiskové PDF nebo prověřte, zda-li vaše data souhlasí se zde uvedenými požadavky. V případě, že si nevíte rady, nevadí. Zavolejte nebo napište a naši profesionální grafici vaše tisková data rádi prověří, popř. drobné nedostatky zdarma opraví.

 

Jak by měla vypadat tisková data pro vizitky 90 x 50 mm?

Jak by měla vypadat tisková data pro letáky A5?

 

Šablony pro jednotlivé grafické programy

Níže si můžete volně stáhnout šablonu pro Váš grafický program ve kterém pracujete. Šablonu stačí pouze otevřít, připravit grafiku a poslat nám do tisku :-)

Formát Poznámka Šablony
A0 plakáty, postery, polepy atd.    
A1 plakáty, postery, polepy atd.    

A2

plakáty, postery, polepy atd.    

A3

letáky, skládané letáky, plakáty, postery, samolepky atd.    
A4 letáky, skládané letáky, dopisní papíry, bloky, samolepky atd.    
A5 letáky, skládané letáky, samolepky atd.    
A6 letáky, skládané letáky, samolepky atd.    
A7 letáky, skládané letáky, samolepky atd.    
DL (1/3 A4) dárkové poukazy, PFka, vouchery, pozvánky, letáky atd.    
Vizitka  90 x 50 mm český formát vizitky    
Vizitky 85 x 55 mm EURO formát vizitky    

 

Podrobný návod jak připravit tisková data

Tiskové pdf s vizitkou Formát tiskového PDF

Data zasílejte ideálně ve formátu tiskového PDF. Jen tak můžeme zaručit bezproblémové zpracování tiskových dat, skutečně věrné barvy tisoviny a oboustrannou spokojenost.

Jak na to: Při ukládání grafiky s vizitkou zvolte možnost "Uložit jako..." a data uložte ve formátu PDF. Zvolte profil "Press quality" nebo-li tisková kvalita. Dále můžete zvolit umístění ořezových značek (Bleed marks) a velikost spadávky (Trim marks), kterou doporučujeme minimálně 3 mm v krajním případě 1,5 - 2 mm.

 

 Bezpečností okraj 3 mm po každé straně tiskoviny (spadávka)

Čistý formát tiskových dat např. vizitky by měl být 90 x 50 mm + 3 mm spad na každé straně vizitky tzn. rozměr pro oříznutí bude 96 x 56 mm, který bude strojem odříznut. U letáku A4 tj. 210 x 297 mm + 3 mm na každé straně letáku tzn. rozměr pro oříznutí bude 216 x 303 mm.  Spad je tedy potřebný přesah grafiky mimo čistý formát tiskoviny. Toto je nezbytné a velmi důležité pro dokončovací práce, především řezání. Tímto je zabráněno nechtěnému řezu do obrázků, log či textů vizitky. 

Jak na to: Při tvorbě nové grafiky (nového dokumentu) zvolte čistý formát tiskoviny a grafiku (např. pozadí) přetáhněte 3 mm po každé straně přes čistý formát grafiky. Viz návod výše.

 

Vizitky v barevném profilu CMYK Barevnost v režimu CMYK

Tisková data musí obsahovat jen tiskové barvy, tzn. CMYK. Barevné prostory typu RGB, LAB nebo Pattern jsou pro tisk nepřípustné. Pokud budou tyto barevné profily použity, mohou vznikat barevné odlišnosti při tisku. Profily ICC budou před tiskem vypuštěny.

Jak na to: Nejsnadněji převedete Vaše obrázky do profilu CMYK v programu na úpravu fotografií (Adobe Photoshop, Zoner Photo Studio, Corel Draw, GIMP, Picasa atd.). Převod na CMYK profil většinou naleznete v hlavním menu pod záložkou "Obraz" a dále vyberete režim CMYK.   

 

Rozlišení obrázků na vizitce alespoň 250 dpi Rozlišení vkládaných obrázků

Minimální rozlišení obrázků, kreseb a log na v tiskových datech by mělo být minimálně 250 dpi. Doporučujeme však použít rozlišení alespoň 300 dpi. To proto, aby nebyly obrázky, kresby a loga rozmazané, neostré či nečitelné. Pokud budou mít obrázky nižší rozlišení, je třeba počítat s horší výslednou kvalitou tisku. Pokud máte např. vizitku o formátu 90 x 50 mm, výsledné rozlišení vizitky musí být alespoň 1060 x 590 bodů (pixelů).

Jak na to: Obrázky a loga na vizitky doporučujeme použít v co nejvyšším rozlišení, které máte k dispozici. Více o tomto bodu se dozvíte kliknutím na následující odkaz.

 

 Síla linek (tabulky, oddělovače, mřížky atd.)

Minimální síla linky v tiskových datech (pokud jsou linky obsaženy) by měla být minimálně 0,2 bodu. Například u rámečku vizitky nebo linky oddělující jméno, příjmení a údaje, musí být větší než 0,213 bodu. V opačném případě linka nemusí být vytištěna.

Jak na to: Sílu linky většinou jednoduše nastavíte kliknutím na příslušnou linku v grafice a následným výběrem síly linky (Stroke nebo také Thickness). Linka nesmí být menší než 0,213 bodu.

 

Všechny texty na vizitce převedeny na křivky (curves) Převod textů na křivky

Všechny texty v grafice musí být převedeny na křivky (convert to curves), aby nedošlo k “rozsypání” textů. To znamená, že by se některé znaky mohly ztratit, nebo u nich vypadnout diakritická znaménka. V případě, že zasíláte podklady ve formátu PSD (Adobe Photoshop), přesvědčte se, že všechny vrstvy jsou sloučeny do jedné jediné.

Jak na to: Jednoduše klepnete na text pravým tlačítkem myši a zvolíte volbu "Vytvořit obrysy" (Curves nebo Convert to curves). Text se následně převede a již jej není možné editovat. Vrstvy ve Photoshopu sloučít tak, že kliknete pravým tlačítkem na některou z vrstev a vyberete možnost "Sloučit do jedné".

 

Zabalení a nahrání dat s vizitkou Archivace souborů před odesláním

V případě, že nám do tisku zasíláte více druhů tiskovin, např. více druhů vizitek, doporučujeme každý druh (jméno) zařadit do samostatné složky a všechny složky následně přidat do archivu (zazipovat). Usnadníte nám tím zpracování Vaší zakázky a zároveň minimalizujete riziko, že zapomenete nahrát některý ze souborů. Vizitky nebo jiné tiskoviny není třeba vyskládávat na arch formátu A4, A3 atp. Prosíme zasílejte vizitky a další tiskoviny separátně v 1 souboru PDF, urychlíte tím odbavení vaší zakázky!

Jak na to: Každý soubor s vizitkou co nejpřesněji pojmenujte (např. ve formátu jméno a počet kusů vizitek). Následně vyberte všechny složky s vizitkami, klepněte na jednu z nich pravým tlačítkem myši a zvolte možnost "Archivovat" (také Zabalit nebo Zazipovat). Poté vyberte umístění, kam chcete zabalený soubor uložit a potvrďte archivaci. Tento zabalený soubor pak můžete poslat buďto e-mailem nebo pomocí sekce Mám svoji grafiku.

 

Nejste si jisti správností Vašich dat?

Nezoufejte a objednávku nám i přesto zašlete! Tisková data u každé zakázky zdarma prověříme a sdělíme Vám, jak případné nedostatky odstranit. Snažíme se o co nejjednodušší a nejrychlejší postup, proto pokud to bude možné, chyby sami odstraníme a tiskoviny vytiskneme v té nejvyšší možné kvalitě! Neimprovizujte, svěřte tisk Vašich propagačních materiálů do rukou skutečných odborníků!

 

Nejčastější dotazy (FAQ)

Potřebuji zpracovat grafický návrh na vizitku, leták, plakát nebo třeba rollup. Poradíte?

Ano, kreativní grafický návrh vám rádi připravíme na jakýkoliv produkt z našeho tiskového eshopu. Máme k dispozici celkem 4 profesionální grafiky a kreativce, kteří mají rozsáhlé zkušenosti s přípravou drobných tiskovin i velkých katalogů nebo kalendářů. Stačí se nám ozvat na obchod@tisknisi.cz.

 

Co když si u Vás nechám připravit grafiku a ta se mi nebude líbit?

Uděláme maximum možné abychom vyhověli Vašim požadavkům a výsledek byl ideální. Vzhledem k našim zkušenostem umíme řešit i zapeklité zakázky :-). V krajním případě Vám zdarma vyměníme grafika nebo vrátíme peníze.

 

Mám k dispozici tisková data pouze ve formátu .jpg, .gif, .png nebo mám tiskovinu naskenovanou. Lze rovnou tisknout?

Věšinou ano, nicméně toto nelze předem jednoznačně určit. Jsou případy, kdy lze tisková data rovnou poslat do tisku, avšak jsou i případy, kdy jsou potřeba grafické úpravy, aby tiskoviny ve finále vypadaly reprezentativně, ostře a nerozmazaně. Máme zájem na tom, abychom tiskli kvalitní tiskoviny a proto uděláme maximum pro to, aby byl výstup perfektní. V tomto případě postupujte tak, že nahrajete tisková data k vybranému tiskovému produktu a objednávku odešlete. Obratem budete kontaktováni naším pracovníkem, který vám sdělí, zda-li tisková data  vyhovují, popř. jsou nutné úpravy. Naskenované tiskoviny bohužel nelze přímo vytisknout a pokud nemáte tisková data v elektronické podobě, je třeba počítat s prací grafika, který musí tato data znovu připravit. Základní sazba pro grafické práce činí 350 Kč bez DPH. V případě náročnějších úprav Vám bude cena sdělena předem a to dle času, který grafik stráví prací na zakázce.

 

Mám k dispozici pouze sken tiskoviny? Co se s tím dá dělat?

Naskenované tiskoviny bohužel nelze přímo vytisknout a pokud nemáte tisková data v elektronické podobě, je třeba počítat s prací grafika, který musí tato data znovu připravit. Z Vaší strany je však nutné zaslat texty a příp. obrázky či loga v elektronické podobě. Po sestavení grafiky Vám je samořejmě pošleme ke kontrole (korektuře) před tiskem. Základní sazba pro grafické práce činí 350 Kč bez DPH. V případě náročnějších úprav Vám bude cena sdělena předem a to dle času, který grafik stráví prací na zakázce.

 

Jaký je minimální počet vizitek pro objednávku? Jaké jsou minimální počty u ostatních tiskovin?

Chápeme, že ne každý rozdá 1.000 ks vizitek za měsíc a proto vám vycházíme maximálně vstříc a vizitky tiskneme již od 50 ks! Méně než 50 ks vizitek však nejsme schopni vytisknout, resp. by to nebylo rentabilní ani pro vás ani pro nás. U ostatních tiskovin se to bohužel nedá paušalizovat a závisí na typu tiskoviny, který objednáváte. Stačí se podívat do kalkulačky vybraného tiskového produktu.

 

Nevyznám se v papírech, poradíte mi? Jaké papíry se používají na vizitky?

Protože máme zájem na tom, abyste s našimi vizitkami skutečně udělali ten nejlepší dojem, odpovídá tomu také papír, na který se vizitky tisknou. Již v základu tiskneme na silnou matnou nebo lesklou křídu 350g prémiové kvality. Dále je možnost tisku na řadu dalších papírů a materiálů - ultra tvrdý papír křída mat 400g, jemně strukturovaný papír (síťovina) Via Linen 350g bílý, ultra lesklý papír Bindakote, přírodní ofsetový papír 300g a další!  Zkuste si nechat vytisknout vizitky na samolepku, můžete je pak kamkoliv nalepit! A nebo zkuste náš neroztrhnutelný papír PET 254g! Ten se nikdy nezničí a je i vodě odolný, lze omývat!

Ostatní tiskoviny jako letáky, plakáty, brožury, kalendáře a další tiskneme na klasické lesklé a matné křídy, příp. ofsetové papíry.

 

Potřebuji vidět rozdíl mezi jednotlivými papíry? Máte k dispozici vzorník?

Ano! Vzorník papírů a materiálů pro digitální, ofsetový a velkoplošný tisk si můžete snadno a rychle objednat zde. Následně se nám ozvěte, rádi Vám poradíme jaký papír na jakou tiskovinu použí.

 

Jaké stroje používáte pro tisk?

V závislosti na druhu a nákladu počtu ks tiskneme na špičkovém německém ofsetovém tiskovém stroji KBA Rapida 75 nebo na digitálních ofsetech Konica Minolta, které mají s naším tiskovým strojem certifikaci (shodu barevnosti). Konečné zpracování jako laminace, řezání, oblení rohů, skládání, vysekávání, perforace a další probíhá výlučně v naší tiskárně. Máme kompletní strojové vybavení a žádné úkony nekooperujeme!

 

Jsou ceny konečné? Nebudu doplácet za opravy a korektury?

Ceny jsou konečné. Pokud vybíráte např. vizitky z předem připravených šablon online vizitek, není třeba zasílat vizitky ke korekturám a opravám. Jakmile objednávku odešlete, vizitky ihned zadáváme do výroby naší tiskárně. Věnujte však velkou pozornost zpětné kontrole textových údajů vyplněných na vizitkách. Pokud např. špatně vyplníte tel. číslo nebo e-mail nemáme jakoukoliv možnost tuto skutečnost odhalit a nemůžeme tím pádem brát na reklamace tohoto typu zřetel.

V případě objednávky tiskovin z vlastní grafiky se kontroluje KAŽDÁ zakázka přijatá do výroby. Pokud nejsou tisková data korektní pro tisk, budeme Vás obratem kontaktovat.

 

Chci objednat více druhů vizitek, kolik ve finále zaplatím?

Čím více vizitek objednáte, tím více ušetříte! Ukážeme si to názorně na příkladu. Budete chtít objednat 3 x 100 ks vizitek, ale nebudete platit 3 x 329 Kč = 987 Kč nýbrž jako za tisk 300 ks vizitek! To znamená že za tisk 300 ks vizitek pro 3 kolegy zaplatíte pouze 495 Kč! Počty vizitek do tisku se tím pádem sčítají, proto neváhejte a objednávejte vizitky hromadně pro své známé, přátele a kolegy! Toto platí pouze v případě objednávky tisku vizitek prostřednictvím sekce mám svoji grafiku.

 

Jak produkty balíte?

Všechny tiskoviny jsou po tisku zpracovány knihařskými stroji (ořez, skládání, bigování, laminace atd.) a následně předány na balící linku, kde jsou zataveny do teplem smrštitelné folie po vybraném počtu ks. Všechny tiskoviny zasíláme v pevných 3 - 5 vrstvých papírových krabicích nebo v bezpečnostích bublinkových obálkách, aby nedošlo k pomačkání a ohýbání rohů. Vše balíme s největší pečlivostí, aby balíček dorazil v pořádku.

 

Jak probíhá expedice?

Po zabalení jsou veškeré balíky předány na expedici, kde jsou polepeny adresními štítky jednotlivých přepravních společností a následně připraveny na rampu, kde jsou již odebírány jednotlivými kurýry. Zasílky jsou od nás kurýry přebírány 1 - 2 x denně. Následně putují na shromažďovací depa a přes noc jsou přepraveny na lokální depa, odkud jsou již rozváženy přímo na Vaši adresu. Více o termínech expedic, dopravách a platbách naleznete zde.